Breaking News

Zielony jęczmień – w czym tkwi jego moc?

Zielony jęczmień – w czym tkwi jego moc?

Młody jęczmień

Od niedawna robi zawrotna karierę. Zielony jęczmień – czyli młody jęczmień, to nic innego jak kilkucentymetrowe pędy jęczmienia zwyczajnego, tego samego, z którego ziaren powstaje m.in.: kasza jęczmienna. Roślina znana jest od tysiącleci, zwykle jednak korzystano z niej, gdy osiągnęła dojrzałość. Okazuje się jednak, że jej najmłodsze listki mają wysokie stężenie wartości odżywczych, nieporównywalne z tym, jakie jęczmień osiąga po pełnym wyrośnięciu.

Jakie są właściwości tej rośliny

Lista właściwości zielonego jęczmienia jest długa. Dzięki wysokiej zawartości błonnika przeciwdziała on zaparciom, odchudza, obniża poziom cholesterolu i wpływa korzystnie na stężenie glukozy we krwi, spowalniając proces jej wchłaniania. Za sprawą hordeiny (alkaloidu o lekkim działaniu stymulującym) dodaje energii, zmniejsza ryzyko stanów depresyjnych i znużenia.

Zielony jęczmień – w czym tkwi jego moc?

Ma także działanie odtruwające – stymuluje eliminacje toksyn i metali ciężkich z organizmu. Duża zawartość manganu z kolei powinna zachęcić do sięgania po niego osoby cierpiące na niedoczynność tarczycy – przy tej chorobie często występuje niedobór tego minerału.

Na rynku dostępne są dwa rodzaje produktów z młodego jęczmienia: preparaty ze sproszkowanego soku i sproszkowanych liści. Obydwa mogą mieć formę proszku lub kapsułek (ewentualnie tabletek). Różnią się jednak ceną i wartością odżywczą. Proszek z soku jest bogatszy w witaminy, minerały i aminokwasy. Jego cena również jest wyższa. Produkty wykonane na bazie sproszkowanych liści są źródłem wysokiej jakości błonnika, mają natomiast mało innych wartości.

Wyhoduj go sama

Musisz wiedzieć, że młody jęczmień możesz wyhodować sama! Konieczne oczywiście będą nasiona do kiełkowania – takie ze sklepu ze zdrową żywnością, a nie z ogrodniczego, bo te drugie mogą być zanieczyszczone nawozami lub środkami ochrony roślin. Na początek trzeba je moczyć przez 10 godzin, a potem przepłukać na sitku. Następnie wysiewamy je w kiełkownicy lub na mokrej ligninie. Żeby wyrosły, trzeba je spryskiwać wodą co 10-15 godzin (nie za dużo, bo spleśnieją). Gdy kiełki osiągną 7 cm, ścinamy je i dodajemy do kanapek, sałatek czy koktajli.

Jak wykonać śniadaniowy koktajl?

Zmiksuj łyżeczkę zielonego jęczmienia, garść szpinaku, gruszkę, pomarańczę, awokado i pół szklanki mleka krowiego lub roślinnego. Taka dawka witamin i składników mineralnych da siłę i energię do pracy! Na podwieczorek możesz przygotować kolejny koktajl, tym razem zmiksuj łyżeczkę młodego jęczmienia, banana, mango i pół szklanki mleka migdałowego. Samo zdrowie!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przeczytaj poprzedni wpis:
Analiza statystyczna
Analiza statystyczna

W nauce światowej aktualnie ważne są takie zagadnienia, jak metodologia, właściwy dobór metod do założonych celów badawczych, dobór grupy oraz...

Zamknij